Jesper Juul
Jesper Juul je danski družinski terapevt, predavatelj in pisec,
pa tudi oče in dedek, ki je že tri desetletja eden vodilnih avtorjev na
področju vzgoje otrok ter samosvoj in odločen zagovornik novih in boljših
pristopov. Staršem pomaga, da razvijejo dejavno in čvrsto kompetenco voditelja družine, ki namesto moči uporablja dialog. Je avtor številnih knjig s področja družinskega življenja. Meni, da se starševstvo nahaja na razpotju med tradicionalnim modelom, ki vztraja na ubogljivosti, konformizmu, celo fizičnem in čustvenem nasilju, ter nove paradigme vzgoje, ki promovira toleranco, upoštevanje in enakopravnost otrok in odraslih.
Njegova prva knjiga za starše in nasploh odrasle
»Kompetentni otrok – družina na poti k novim temeljnim vrednotam« je prevedena v številne jezike in razprodana v stotisočih
izvodih, med skandinavskimi starši pa še danes velja za »biblijo«.
Juulov slog ni akademski, vendar ni v njem prav nič
populističnega, površnega ali površinskega. Je jasen, natančen in konkreten,
obenem pa navdihuje s preprostostjo življenjske modrosti.
Jesper Juul je soustanovitelj Kemplerjevega inštituta,
katerega je med letoma 1997 in 2004 tudi vodil. Kemplerjev inštitut je največje
in najstarejše evropsko središče za podiplomsko izobraževanje, usposabljanje in
supervizijo družinskih terapevtov, kjer Juul še vedno sodeluje kot predavatelj
in supervizor. Kot prostovoljec je delal z begunci in vojnimi veterani na
področju Hrvaške in BiH.
Vse od začetka svojega terapevtskega dela je Juul posvečal
veliko pozornosti tudi šolam in učiteljem kot izjemno pomembnemu deležniku
otrokovega razvoja in dozorevanja. V tej smeri je nadaljeval z raziskovanjem in
pisanjem knjig o vzgoji, družini in izobraževalnem sistemu. V sklopu svojega
dela je leta 2004 ustanovil tudi mednarodno organizacijo Familylab, ki v
številnih evropskih državah, tudi Sloveniji in Hrvaški, ponuja seminarje,
predavanja in delavnice staršem ter strokovnjakom, ki delajo z otroki in mladino.
Šolski infarkt
Ali sta se šola in izobraževalni sistem, kakršnega poznamo
danes, izkazala za pomanjkljiva, neprimerna in mogoče predvsem škodljiva? To vprašanje
postavlja tudi Jesper Juul, ter še dodatno zaostruje to razpravo v svoji knjigi
Šolski infarkt, ki jo je v slovenščini izdala Mohorjeva Celovec
novembra 2014.
Opis knjige na spletni strani www.emka.si:
»Šolski sistem pri nas nagrajuje predvsem poslušnost. Poslušni otroci ne razvijejo nobene identitete, ampak se naučijo sledenja. Jasno bi rad poudaril, da se mora naša šola odreči iluziji, da je pristojna samo za glave otrok, preostalo pa da je odvisno od staršev. Šola in učitelji so tako pomemben, vpliven in neposreden del življenja otrok ter njihovega osebnega in socialnega razvoja, da je že čas za prevzem odgovornosti.«
Ta knjiga Juulovih analiz, predlogov in provokacij pove resnico o današnji šoli. Jesper Juul se zavzema predvsem za učence, vendar ne nastopa proti učiteljem. Po njegovem prepričanju obstoječih razmer na šoli ni več mogoče prenašati. Znani svetovalec v konfliktih in družinski terapevt zato opisuje gradnike, ki so potrebni za novo šolo - šola tako ne bo več ustanova, ki otrokom in mladostnikom jemlje naravno veselje do učenja.
S svojo knjigo nas opogumlja: da naj se učenci, starši in učitelji, ki skupaj trpijo zaradi preseženega šolskega sistema, povežejo med seboj; da se morajo učenci vključiti v šolski sistem kot enakopravni sogovorniki in soigralci; da bo najpomembnejši korak storjen, ko se bo spremenila kakovost odnosov med učitelji in učenci; in pokaže prav konkretne poti, kako bi lahko z vsem tem začeli že danes.
Vsakodnevni pritiski v šolah
V knjigi Šolski infarkt avtor ne razpravlja o vsebini učnega
gradiva niti o izboljšanju šolskega uspeha in dosežkov, temveč o vsakodnevnih
procesih, ki v šoli potekajo med učenci, učitelji in starši.
To ni knjiga po vzoru ameriških uspešnic v stilu 'kako v
petih korakih narediti dobro šolo', ampak vodič, ki staršem, učiteljem, pa tudi
učencem daje osnovne smernice, ideje in predloge o tem, kako narediti iz šole
vesel in kreativen prostor za učenje, ne pa prostor, kjer vlada pritisk,
nezaupanje in nadzor.
Naš šolski sistem je popolnoma usmerjen v uspeh, torej
doseganje čim boljših ocen in čim več vsebinskega znanja, ne pa na resnično
razumevanje vsebine pouka, razvijanje kompetenc in veščin, med katere spadajo
tudi medčloveški odnosi. Juul poudarja, da vsak učitelj vpliva na otroka in ga
vzgaja s svojo prisotnostjo in zgledom, torej s svojo osebnostjo, ne samo s
strokovnim znanjem iz posameznega predmeta.
Otroci vedo, kaj jih moti
Otrok bi se moral učiti vodenja in dobrih odnosov. Tega pa
se najbolje nauči, če učitelj razvije z njim toleranten in upoštevajoč dialog,
spoštuje njegova stališča, a predvsem je potrebno uvesti odprt in iskren
pogovor o obnašanju in problemih, ki mučijo učenca. Odnosna kompetenca je sposobnost, da otroka zaznavamo kot individuum – to je takega, kakršen je – ter da svoje obnašanje prilagodimo temu, ne da bi se odpovedali vodenju, in sposobnost, da smo z njim v pristnem stiku.
Številni profesorji pravijo, da nimajo časa za takšne
pogovore, čeprav za to najpogosteje ni potrebno veliko časa, temveč resen in
zainteresiran pristop, ker otroci v večini primerov dobro vedo, kaj jih moti
oziroma zakaj imajo neko težavo.
Enakopraven dialog
V enakopravnem dialogu vsi sodelujoči uspejo izraziti svoje
misli, občutke, sanje in cilje, namesto da teoretizirajo ali govorijo ne
ozirajoč se na ostale.
Morda je najboljši primer tega odlomek iz govora nekega
šolskega ravnatelja pred novoletnimi prazniki:
»Drage učenke in učenci, v
preteklem letu vas je dvaindevetdeset odstotkov redno obiskovalo pouk. To nas
veseli in za to se vam želimo zahvaliti. S tistimi osmimi odstotki, ki niste
redno prihajali, bi se radi pogovorili po praznikih, ker se samo od vas lahko
naučimo, kako lahko to šolo naredimo boljšo.«
Po praznikih so sledili pogovori s temi učenci, v duhu
razumevanja, tolerance in iskrenega zavzemanja učiteljev za reševanje njihovih
problemov. Naslednje leto se je izostajanje zmanjšalo na tri odstotke.
Samozaupanje učiteljev
Skratka, rešitev leži v razvijanju samozaupanja in
samozavedanja (samozavesti?) učiteljev, torej v ozaveščanju lastnih
potencialov, pa tudi pomanjkljivosti, ter v iskrenem odnosu prvenstveno s samim
seboj. V kontekstu šole to pomeni, da moramo zgraditi kulturo, kjer se vsak
počuti spoštovan in upoštevan, in kjer ne bo nihče prisiljen, da se počuti
krivega, ne glede na to kaj misli. Učitelji morajo predvsem začeti same sebe
jemati resno – z ene strani preučiti svoje profesionalne potrebe ter osebne in
strokovne meje, z druge strani pa sprejeti odgovornost za kvaliteto interakcije
z učenci.
Bistvo vzgoje in izobraževanja
Juul izpostavlja, da je glavna predpostavka nove šole prav
sodelovanje med učenci, starši in učitelji. Nova šola mora postati prostor
partnerstva, ne prostor dominacije in podložništva.
Danski terapevt meni, da se
prvi korak, ki ga je potrebno storiti, nanaša na kvaliteto odnosa med učiteljem
in učencem. Učenec mora postati enakopraven sogovornik in soigralec v
izobraževalnem sistemu, ne pa lutka in mali ubogljivec, ki izvršuje dane mu
naloge.
Če razumemo bistvo vzgoje in izobraževanja na ta način, moramo
pozabiti na tradicionalna načela vzgoje, po katerih 'otroci z rojstvom še niso
pravi ljudje, zato morajo biti podvrženi močnemu vplivu in manipulaciji
odraslih, ter morajo napolniti določeno starost, da bi jih lahko jemali kot
enakopravne in prave ljudi'.
Vzgoja, ki vključuje moraliziranje, netolerantnost
in ukazovanje, deluje razdiralno na otrokovo samospoštovanje. Sodobna vzgoja
mora biti utemeljena na razumevanju, toleranci in demokraciji med starši in
otroci.
ZAKLJUČEK
O zgoraj napisanem smo nekoliko razpravljale z nekaj članicami facebook skupine Kakšno šolo hočemo. Pogovor sem začela z vprašanjem, ali smo kot družba sploh zreli za enakovreden dialog in ostale vrednote, kot jih predlaga avtor. Prišle smo do nekaj zaključkov:
-Kot družba najbrž res še nismo pripravljeni, ampak stavimo na posameznike, ki si želijo (želimo) iti po tej poti; tek zgodovine so vedno spreminjali pogumni posamezniki.
-Potrebujemo in želimo si Združenje staršev IN učiteljev, ki si želimo boljšo šolo. Prvenstveni cilj združenja bi bil ustvarjanje pozitivne komunikacije in medsebojnega spoštovanja med učitelji in starši.
Drug na drugega bi končno začeli gledati - in se pogovarjati - kot
partnerji, ki jim je skupna skrb za otroke. Tako kot partnerja - otrokova starša sodelujeta in se podpirata pri vzgoji otrok, tako bi morali sodelovati
in se podpirati tudi učitelji in starši. Le tako si lahko zagotovimo uspeh, eni
in drugi, še najbolj pa bo s tem pridobil otrok. Pravzaprav vsi dobimo, nihče
ne izgubi.
Najbrž je res ponekod že zdaj tako, ampak to so bolj kot ne izjeme. V odnosu starši - učitelji je veliko težav; preberite na primer moj prispevek Tudi učitelji so žrtve nasilja. Ali pa tega: ODNOS UČITELJI - UČENCI - STARŠI: Primer slabe prakse.
- Veliko (vzgojnih) težav izvira iz prezaposlenosti - izgorelosti staršev zaradi borbe za preživetje, v ozadju katere je izkoriščevalski surovi kapitalizem. Starši nimajo časa in energije, da bi se ustrezno posvetili svojim otrokom. Stvar države je, da začne voditi politiko, bolj naklonjeno družinam (naša stvar pa je, da z ustreznimi pritiski to dosežemo) - cilj, ki se zdi utopičen...
Ni komentarjev:
Objavite komentar