Šola, kam greš? (KNJIGA)


Knjiga je izšla 27. decembra 2018 v samozaložbi.

Vsebina

Knjiga na poljudno-strokoven način navaja utemeljene kritike tradicionalnega šolskega sistema, pri čemer se opira na zapise znamenitih pedagogov in drugih velikih mislecev 19. in 20. stoletja kot tudi na dela sodobnih avtorjev. Zatem predstavi široko paleto alternativ tradicionalni šoli – glavne smeri napredne (reformske) pedagogike in oblike samovodenega učenja: demokratične šole, šolanje na domu z varianto unschoolinga in učna središča (resource centres). Ovrže predsodke in stereotipe o pri nas manj znanih oblikah vzgoje in izobraževanja; predstavi njihove prednosti, ki so jih pokazale tako raziskave kot praksa po svetu. Poziva k razmišljanju in spraševanju o tradicionalnih šolskih praksah, ki smo jih v teku nekaj generacij sprejeli kot samoumevne, na primer (številčno) ocenjevanje. Svet se spreminja z vedno večjo hitrostjo, in tako se bo neizogibno morala spremeniti tudi šola, ki potrebam današnje družbe že dolgo ne ustreza več. 



Kritika šolskega sistema in predstavitev alternativ



 Za koga je knjiga primerna?

Za vsakogar, kogar šolstvo zanima ali se ga na kakršen koli način dotika. 



Namen knjige

- Ozaveščanje problema neustreznega šolstva v čim širšem delu družbe in s tem tlakovanje poti za prihodnje spremembe.
- Utemeljena kritika: kritična beseda pomaga globlje razumeti problem; dokler ga ne razumemo, ga zelo verjetno ne bomo uspeli rešiti. Utemeljena kritika nas hkrati že vodi k rešitvi.
- Rešitve: v knjigi predstavljam paleto alternativ – pravo lekarno vseh mogočih sredstev za šolsko bolezen naše družbe.



Vpogled v vsebino knjige (kazalo, uvod in del zaključka): http://bit.ly/2S55s4E

Nekaj odlomkov: 
- O MOTIVACIJI ALI KAKO ŠOLA VZGAJA NE-BRALCE
- RAZLOGI PROTI OCENJEVANJU V ŠOLAH
- LUKNJA V ZIDU: DOKAZ, DA SE OTROCI UČIJO SAMI OD SEBE
- Približno 20 strani z začetka knjige v spletnem mobilnem časopisu Torek ob petih. Odlomek zajema naslednje podnaslove:
  • Udeležba v učnem procesu ni prostovoljna
  • Poslušnost – veliki multiplikator zla
  • Sistem temelji na umetni avtoriteti
  • Učenje se dogaja vsepovsod, v šolah ga je še najmanj: učenje kot neločljivi del življenja
  • Učenje v tradicionalnih kulturah
  • Pravo učenje je celovita izkušnja uma, telesa in jaza v odnosu do sveta
  • Šole niso narejene za učenje
  • Skriti kurikulum



Naročite jo lahko tukaj: http://bit.ly/2GdAs0P
(cena knjige je 28 evrov, strošek pošiljanja pa 2,26 evra)



Na predstavitvah je (samo z gotovino) mogoče kupiti knjigo po ugodnejši ceni 23 evrov. Predstavitve:

- Ribnica na Dolenjskem, knjižnica Miklova hiša, 9. april ob 18. uri: povezava na FB dogodek



Na tej povezavi lahko preverite, ali jo že imajo v vaši najbližji knjižnici.



Čez nekaj mesecev bo izšel še drugi del s podnaslovom (delovna verzija): Kritika slovenske javne osnovne šole in vizija rešitev.


Misel iz knjige


O meni

Že 16 let kritično opazujem šolstvo kot mama treh otrok, opažanja pa vrednotim skozi prizmo znanj o psihologiji in duševnem zdravju. (Po izobrazbi sem psihologinja z dodatnimi znanji iz psihoterapije.) Od novembra 2015 pišem ta blog in vodim istoimensko skupino na Facebooku. V skupini se vsakodnevno odvijajo razprave, izmenjavajo izkušnje in informacije. V teh letih sem tako imela priložnost spoznati zares številne zgodbe iz šolstva, poleg tega, da redno preučujem vire o različnih načinih vzgoje in izobraževanja v svetu in doma. 


Marjana Škalič
Foto: osebni arhiv


Če imate kakršen koli predlog v zvezi z gibanjem za spremembe v šolah, me lahko kontaktirate:

Kontakt: marjana.skalic@gmail.com


Nekaj odzivov na knjigo 


 
~ Vašo mojstrovino sem vzela roke za odmor od pisanja druge magistrske naloge, kar tako, da se sprostim ... Tako me je prevzela, da sem enostavno obsedela, gledala v prazno in razmišljala, kako smo se v šolskem sistemu lahko znašli tako zelo na dnu. Kako naši velestrokovnjaki ne opazijo, da je nekaj hudo narobe?
Ogromno točk je, s katerimi sem se strinjala že prej, veliko pa je tudi tem, glede katerih sem bila skeptična, predvsem zato, ker o tem nisem vedela dovolj (šolanje na domu, zasebne šole).
Resnično upam, da se situacija v šolah v prihodnje spremeni; da izstopimo iz sedanjih okvirjev, si nalijemo čistega vina in priznamo: 9 let zapravljamo s kvazi izobraževanjem in si čestitamo za trenutne uspehe otrok, ki v resnici niso nič drugega kot piflarija, pozabljena že naslednji dan.
Javno šolanje je privilegij, ki ga moramo ceniti, ampak nam je ušlo iz rok. Če izobraževanje ni kakovostno, naredimo več škode kot koristi.

 
Andreja Gracej, absolventka magistrske stopnje slovenščine in pedagogike




~ Desetletja najbolj naprednih in pronicljivih spoznanj o učenju, poučevanju in šolskih sistemih, zbrana v eni knjigi. Obvezno branje za vse, ki želijo poučevati ali ustvarjati šolski sistem, saj razširi obzorja daleč onkraj vsakodnevnih stereotipov o tem, kaj je uspeh v učenju.


Dušan Vrban, magister ekonomije in poslovnih ved, podjetnik in oče osnovnošolca




~ Knjiga se mi zdi izjemen pregled, kaj obstaja, kar zadeva tip šol. Odlični so teoretični vložki idej, dognanj in praktičnih potrjevanj posameznih, meni bolj ali manj znanih pomembnih in vplivnih v pedagogiki, psihologiji, ... Čez vse pomembni pa so zame kot izrazitega praktika zapisi dejanskih situacij, ki prikazujejo odzivanje otrok v realnih situacijah. Ob branju se mi je porajalo ogromno idej, kako bi v mojih preteklih situacijah v vlogi učitelja lahko kaj naredila drugače, kot sem. Zato knjigo priporočam vsem učiteljem; da bi jo brali kot spodbujevalnik lastnih idej, ne le kot faktografski pregled in koncentrat različnih področij, ki naj bi jih šola upoštevala in razvijala. Bolj kot vse drugo potrebujemo razmišljujoče, pogumne, široko izobražene učitelje, ki spoštujejo otroke in tudi sebe.
 

Slava Suhač, profesorica športne vzgoje in trenerka socialnih kompetenc po metodi Adler Social Coaching


  

Prišla je – tako rečemo – kot naročena in v njej ste povedali vse, kar je za razumevanje šolske problematike bistveno in zelo potrebno. Pozorno sem sledil posameznim sklopom in vsebinskim poudarkom, predvsem pa vašim spoznanjem v sklepnem delu knjige. Izvrstno! (Če bi napisal odlično – 5, bi pravzaprav stopil v čevlje sedanje šolske prakse.).
Skratka – knjiga je zelo dobra podlaga za stvarno uresničevanje preobrazbe šolskega sistema. Pravzaprav bi jo prvi morali prebrati šolski politiki, uradniki in vzgojno-pedagoški strokovnjaki (skupaj z vsemi sodelujočimi pri snovanju Bele knjige). Sicer pa lahko rečem, da je v knjigi Šola, kam greš? pojasnjeno vse, kar zadeva otrokov razvojni svet, obsežna vsebina - podnaslov Kritika šolskega sistema in predstavitev alternativ – pa razkriva slabosti sedanjega šolskega sistema in splošne miselnosti in nakazuje izvedbene poti in rešitve v prihodnosti.

Branko Sosič, novinar, urednik, publicist in likovni pedagog




~ Vam pa moram po prebranih prvih slabih sto straneh knjige izreči globok poklon. In vam kot sodržavljan seči v roko. Izjemno delo, jaz se z vsem napisanim strinjam in tako govorim že nekje od trinajstega leta starosti.

Jure Aleksič, novinar

  
 
~ Če so mnogi še vedno prepričani, da je naše šolstvo odlično, nas je po drugi strani vse več, ki menimo, da je potrebno korenite prenove. Marjana Škalič v svoji edinstveni knjigi Šola, kam greš? navaja vzroke, zakaj naš šolski sistem vzbuja vedno več nezadovoljstva tako pri učiteljih, otrocih, kot tudi pri starših in delodajalcih, otrok pa ne pripravi na izzive, s katerimi se soočajo kot odrasli posamezniki v svetu 21. stoletja. Predstavi tudi veliko primerov dobrih praks iz vsega sveta, ki bralca izzovejo, da podvomi v celotno paradigmo obveznega šolanja, kot ga poznamo pri nas, vključno z načinom poučevanja, ocenami in predmetnikom. Morda se z njo ne boste strinjali v vsem, prepričana pa sem, da vam bo knjiga odprla nova obzorja in razširila obstoječa.

Adela Pislak Bali, psihologinja, podjetnica in mama dveh osnovnošolskih otrok




~ Knjiga je res popoln presežek in doseg vseh informacij o šolstvu. Tudi jaz želim, da se bo letos zanetila iskra, ki bo vnela srca vseh staršev in učiteljev. Marjana veš, da veliko berem, ampak tole je nadgradnja vsega, kar me je vzpodbudilo, da sem naročila še eno za posebno osebo (presenečenje). Priporočam vsem brez izjeme! Naj živi ideja! 

Nataša Šram Grandlič, predsednica Društva Svet staršev



~ Marjana, že berem. Odlična ideja in zelo pritegne. Sicer bolj težko kaj berem, a to mi je zelo blizu. Čestitam! 



~ Marjana, zdajle berem mnenja raznih avtorjev o šoli v prvem delu, in mi gre dejansko skoraj na jok, da obstajajo ljudje, ki so razmišljali in ubesedili to, kar mene že dolgo muči. In to, da obstajajo alternative, ki so že tako dobro preverjene ... Hvala, ker si to zbrala in povedala na glas, medtem ko se drugi delajo, da je cesar (še) oblečen. 



~ Hvala, da sem med prvimi sedemdesetimi, ker sem se je veselila kot majhen otrok darila katerega izmed treh dobrih mož. Že včeraj pričela z branjem. Tako zelo resnična, da preberem nek stavek, odstavek ali stran večkrat, tu pa tam tudi na glas, da slišim samo sebe. Tako zelo resnična, da mi odpira stare rane, ko sem se kot mama otroka s posebnimi potrebami znašla pred goro vprašanj, na katere mi vrsto let ni znal nihče odgovoriti, medtem, ko so "tisti drugi" zahtevali, želeli, mogoče tudi upali, da jim bom na njihova vprašanja sama zmogla dati koristne odgovore. Napačno zastavljena vprašanja, ki so bila usmerjena v veliki meri le v iskanje krivca, zagotovo ne dajejo koristnih in uporabnih odgovorov, pravilno zastavljena pa lahko nekomu celo pomagajo. Toplo priporočam vsem, predvsem pa staršem otrok s (p)osebnimi potrebami. Marjana, moj poklon.




~ Mnenje pedagoginje in andragoginje Manje Kristanc lahko preberete TUKAJ.


Nekaj odlomkov: 
- O MOTIVACIJI ALI KAKO ŠOLA VZGAJA NE-BRALCE
- RAZLOGI PROTI OCENJEVANJU V ŠOLAH
- LUKNJA V ZIDU: DOKAZ, DA SE OTROCI UČIJO SAMI OD SEBE
- Celotno poglavje KRITIKE OCENJEVANJA



Vpogled v vsebino knjige (kazalo, uvod in del zaključka): http://bit.ly/2S55s4E

Naročite jo lahko tukaj: http://bit.ly/2GdAs0P

(cena knjige je 28 evrov, strošek pošiljanja pa 2,26 evra)



Misel iz knjige



Ni komentarjev:

Objavite komentar